© Foto Pia Jennings
BIOGRAFI
Instruktør Iben Haahr Andersen (f. 1953) har en lang historie i arbejdet med dokumentarfilm. Kendetegnende for hendes film er en nær og personlig relation til de unikke skæbner, hun portrætterer. Den nærhed skaber vedkommende fortællinger, der er nået bredt ud i Danmark (og internationalt). På poetisk vis og med øje for det finurlige fortalte hun bl.a. historien om Anton på 87 år, der bor alene på sin slægtsgård (Livet ifølge Anton, 2015, DR1: +1 mio seere), om fiskeren Poul, der i en sen alder sprang ud som bøsse og giftede sig med manden Mai fra Thailand (My Love, 2013, DR1: +1 mio seere), historien om den 80-årige elektroniske lydmager Else Marie Pade (Lyd på liv, 2006), historien om Kirsten, en tidligere ambassadørfrue, og Fernande, en 75-årig flodpramskaptajn, der danner et særligt venskab på Seinen i Paris (To Kvinder på en flod, 1996) og mange flere. Sidst “Verden er uskarp" om 4 kvindelige stillfotografer alle over 80. Alle film viser livets mangfoldighed.
Instruktør Iben Haahr Andersen (f. 1953) har en lang historie i arbejdet med dokumentarfilm. Kendetegnende for hendes film er en nær og personlig relation til de unikke skæbner, hun portrætterer. Den nærhed skaber vedkommende fortællinger, der er nået bredt ud i Danmark (og internationalt). På poetisk vis og med øje for det finurlige fortalte hun bl.a. historien om Anton på 87 år, der bor alene på sin slægtsgård (Livet ifølge Anton, 2015, DR1: +1 mio seere), om fiskeren Poul, der i en sen alder sprang ud som bøsse og giftede sig med manden Mai fra Thailand (My Love, 2013, DR1: +1 mio seere), historien om den 80-årige elektroniske lydmager Else Marie Pade (Lyd på liv, 2006), historien om Kirsten, en tidligere ambassadørfrue, og Fernande, en 75-årig flodpramskaptajn, der danner et særligt venskab på Seinen i Paris (To Kvinder på en flod, 1996) og mange flere. Sidst “Verden er uskarp" om 4 kvindelige stillfotografer alle over 80. Alle film viser livets mangfoldighed.