"Verden er uskarp" (2022)
Instruktør: Iben Haahr Andersen
Grib dagen, grib timen og mød fire kvindelige fotografer, der nok har rigtig mange kilometer i benene, men som leverer livsmod og nysgerrighed på et niveau, hvor alle kan (og bør!) lade sig inspirere. VERDEN ER USKARP præsenterer os for de fire kvindelige fotografer: Else Tholstrup, Nanna Bisp Büchert, Marianne Engberg og Tove Kurtzweil. Fulde af livsglæde, lidenskab og skabertrang - og en anekdote eller fem!
Se Trailer
Instruktør: Iben Haahr Andersen
Grib dagen, grib timen og mød fire kvindelige fotografer, der nok har rigtig mange kilometer i benene, men som leverer livsmod og nysgerrighed på et niveau, hvor alle kan (og bør!) lade sig inspirere. VERDEN ER USKARP præsenterer os for de fire kvindelige fotografer: Else Tholstrup, Nanna Bisp Büchert, Marianne Engberg og Tove Kurtzweil. Fulde af livsglæde, lidenskab og skabertrang - og en anekdote eller fem!
Se Trailer
Instruktør: Iben Haahr Andersen
Manuskript: Iben Haahr Andersen
Producer: Lise Saxtrup
Producerassistent: Julie Meinertsen
Fotograf: Iben Haahr Andersen
Klipper: Per Götz
Musik: Christian Rønn
Lyddesign: Anne Gry Friis Christensen
Produktionsassistent: Pia Jennings
Produktion: KLASSEFILM ApS
Manuskript: Iben Haahr Andersen
Producer: Lise Saxtrup
Producerassistent: Julie Meinertsen
Fotograf: Iben Haahr Andersen
Klipper: Per Götz
Musik: Christian Rønn
Lyddesign: Anne Gry Friis Christensen
Produktionsassistent: Pia Jennings
Produktion: KLASSEFILM ApS
Else Tholstrup (f. 1929- 2024)
Else Tholstrup er den ældste af de fire.Hun er eventyreren, der har rejst som fotograf i hele verden, og som
nærmest falder ind på settet under optagelserne af “Broen over floden Kwai” og bliver ansat som stillfotograf. Hun har taget sine privilegier fra sin velhavende familie for givet, men også været dygtig. Hun uddannede sig i Chicago på New Bauhaus og fotograferede siden verden tynd. Hun underviste de nye studerende i fotografi på Kunstakademiet, men var officielt ansat som sekretær. I dag er hun ophavskvinde til en enorm fotografisk dokumentation. Bl.a. har hun taget betydningsfulde fotos af den syriske kulturhistorie, der i dag er forsvundet i den mangeårige krig.
Else Tholstrup er den ældste af de fire.Hun er eventyreren, der har rejst som fotograf i hele verden, og som
nærmest falder ind på settet under optagelserne af “Broen over floden Kwai” og bliver ansat som stillfotograf. Hun har taget sine privilegier fra sin velhavende familie for givet, men også været dygtig. Hun uddannede sig i Chicago på New Bauhaus og fotograferede siden verden tynd. Hun underviste de nye studerende i fotografi på Kunstakademiet, men var officielt ansat som sekretær. I dag er hun ophavskvinde til en enorm fotografisk dokumentation. Bl.a. har hun taget betydningsfulde fotos af den syriske kulturhistorie, der i dag er forsvundet i den mangeårige krig.
Nanna Bisp Büchert (f. 1937)
Nanna Bisp Büchert bobler med et skvæt sarkasme og sort humor. Hun er autodidakt og har passet hus og børn det meste af sit liv, en inspiration der tydeligt ses i hendes kunst. Fotografiet er hendes frihed og legeplads. Hun fotograferer digitalt som den eneste og boltrer sig hjemmevant i Photoshop. I filmen flytter hun fra sit hjem gennem 60 år til en lejlighed i København. En ny begyndelse i en alder af 84 år.
Nanna Bisp Büchert bobler med et skvæt sarkasme og sort humor. Hun er autodidakt og har passet hus og børn det meste af sit liv, en inspiration der tydeligt ses i hendes kunst. Fotografiet er hendes frihed og legeplads. Hun fotograferer digitalt som den eneste og boltrer sig hjemmevant i Photoshop. I filmen flytter hun fra sit hjem gennem 60 år til en lejlighed i København. En ny begyndelse i en alder af 84 år.
Marianne Engberg (1937-2023 )
Marianne Engberg er ambitiøs og kontant. Hun har arbejdet sig op i New York, først som reklame- og studiefotograf, senere som
kunstfotograf, hvor hun har udviklet sine helt egne, nørdede og elegante visuelle udtryk med hulkamera-fotografi (pinhole) gennem årtier. Hun har aldrig haft så travlt, som hun har nu i en alder af 84 år, hvor Louisiana køber hendes værker, og hun stadig skal have tid til at se lyset skinne igennem jernskellettet fra Brooklyn Bridge og til at finde et stykke flamingo på gaden med en helt særlig tekstur. Hun bor og arbejder i Brooklyn, New York.
Marianne Engberg er ambitiøs og kontant. Hun har arbejdet sig op i New York, først som reklame- og studiefotograf, senere som
kunstfotograf, hvor hun har udviklet sine helt egne, nørdede og elegante visuelle udtryk med hulkamera-fotografi (pinhole) gennem årtier. Hun har aldrig haft så travlt, som hun har nu i en alder af 84 år, hvor Louisiana køber hendes værker, og hun stadig skal have tid til at se lyset skinne igennem jernskellettet fra Brooklyn Bridge og til at finde et stykke flamingo på gaden med en helt særlig tekstur. Hun bor og arbejder i Brooklyn, New York.
Tove Kurtzweil (1938 - 2018)
Tove Kurtzweil er bohemen, poeten og filosoffen. Hun lever for fuld hammer gennem hele sit liv i sit eget univers: en stor lejlighed i
København med børn, mørkekammer, venner og den unge kæreste, der både er muse og assistent. Hun går imod strømmen, fordi hun ikke kan andet. Og helt udramatisk. Hun er fascineret af det menneskeskabte, og har mørkekammeret som sit foretrukne værksted. Hun var græsrod, etableret og gav sidenhen tilbage til de nye fotografer, som underviser. Anerkendelsen af hendes uvurderlige betydning for dansk fotografi kom sent, kort tid inden hun døde i 2018.
Tove Kurtzweil er bohemen, poeten og filosoffen. Hun lever for fuld hammer gennem hele sit liv i sit eget univers: en stor lejlighed i
København med børn, mørkekammer, venner og den unge kæreste, der både er muse og assistent. Hun går imod strømmen, fordi hun ikke kan andet. Og helt udramatisk. Hun er fascineret af det menneskeskabte, og har mørkekammeret som sit foretrukne værksted. Hun var græsrod, etableret og gav sidenhen tilbage til de nye fotografer, som underviser. Anerkendelsen af hendes uvurderlige betydning for dansk fotografi kom sent, kort tid inden hun døde i 2018.
© Foto Else Tholstrup
Instruktøren om filmen
“Hvorfor bliver jeg forelsket i et fotografi af et nedløbsrør?”
Jeg ved det ikke, men det er nok også en af årsagerne til, at jeg har haft lyst til at bruge fire år på at dykke ned i fire fotografers liv. Jeg har tænkt over det med nedløbsrøret, men har ikke kunne finde ord. Og dog... fotograf Tove Kurtzweil har forklaret, hvornår ”den er der”, sådan her: ”Det er nogle opbygninger i mig, der gør at billede skal være på en bestemt måde... Jeg kan mærke, når den er der”. Og det kan jeg også. Og det er netop det, der sker, når jeg kan lide et billede. Det går i ”mine opbygninger”.
Jeg håber at denne film, ud over at vi er i selskab med nogle skønne mennesker og deres fantastiske kunst, er med til at synliggøre dem. De er og har været godt skjult! Det er på tide at kvindelige kunstnere skrives ind i kunsthistorien. Jeg mødte disse fire, men det viste sig jo at der var og er hundredevis, tusindevis af kvindelige fotografer.
Iben Haahr Andersen
“Hvorfor bliver jeg forelsket i et fotografi af et nedløbsrør?”
Jeg ved det ikke, men det er nok også en af årsagerne til, at jeg har haft lyst til at bruge fire år på at dykke ned i fire fotografers liv. Jeg har tænkt over det med nedløbsrøret, men har ikke kunne finde ord. Og dog... fotograf Tove Kurtzweil har forklaret, hvornår ”den er der”, sådan her: ”Det er nogle opbygninger i mig, der gør at billede skal være på en bestemt måde... Jeg kan mærke, når den er der”. Og det kan jeg også. Og det er netop det, der sker, når jeg kan lide et billede. Det går i ”mine opbygninger”.
Jeg håber at denne film, ud over at vi er i selskab med nogle skønne mennesker og deres fantastiske kunst, er med til at synliggøre dem. De er og har været godt skjult! Det er på tide at kvindelige kunstnere skrives ind i kunsthistorien. Jeg mødte disse fire, men det viste sig jo at der var og er hundredevis, tusindevis af kvindelige fotografer.
Iben Haahr Andersen
Pressen skrev
Ekko Film: **** - Kjartan Hansen / 1/10-22
"Portræt af fire markante kvindelige fotografer viser tankevækkende det 20. århundrede filtreret gennem et kunstnerisk sind.”
Læs Anmeldelsen
Cinemaonline: ***** - Steen Balle / 29/9-22
"Den danske filminstruktør Iben Haahr Andersen (f.1953) har lavet en yderst talende seværdig dokumentarfilm om fire danske kvindelige fotografer ….
Læs Anmeldelsen
Information: Christian Monggaard / 29/9-22
"Fire fremragende, danske, kvindelige fotografer portrætteres poetisk og empatisk i Iben Haahr Andersens nye, fine dokumentarfilm ’Verden er uskarp’”
Læs Anmeldelsen
Jyllands Posten: **** Jacob Wendt Jensen/ 29/9-22
(bag betalingsmur)
Læs Anmeldelsen
"Portræt af fire markante kvindelige fotografer viser tankevækkende det 20. århundrede filtreret gennem et kunstnerisk sind.”
Læs Anmeldelsen
Cinemaonline: ***** - Steen Balle / 29/9-22
"Den danske filminstruktør Iben Haahr Andersen (f.1953) har lavet en yderst talende seværdig dokumentarfilm om fire danske kvindelige fotografer ….
Læs Anmeldelsen
Information: Christian Monggaard / 29/9-22
"Fire fremragende, danske, kvindelige fotografer portrætteres poetisk og empatisk i Iben Haahr Andersens nye, fine dokumentarfilm ’Verden er uskarp’”
Læs Anmeldelsen
Jyllands Posten: **** Jacob Wendt Jensen/ 29/9-22
(bag betalingsmur)
Læs Anmeldelsen
Politiken: ****- Nanna Frank Rasmussen / 29/9-22
"Det bobler og syder, når Iben Haahr Andersen rører op i historiens gryde og serverer portrætter af de fire fotografer...”
"’Verden er uskarp’ giver bare lyst til mere.”
(bag betalingsmur)
Læs Anmeldelsen
Berlingske Tidende: **** Ann Lind Andersen / 5/10-22
"Fire danske fotografer ændrede fotografiets historie. Nu fortæller ny film deres historie”.
(bag betalingsmur)
Læs Anmeldelsen
Soundvenue: **** - Freja Dam / 28/9-22
"I alle henseender er filmens hovedpersoner umådeligt inspirerende."
"Det er en fornøjelse at lære kvinderne at kende, og for en gangs skyld ønsker man, at filmen på beskedne en time og et kvarter ville være længere.
Læs Anmeldelsen
"Det bobler og syder, når Iben Haahr Andersen rører op i historiens gryde og serverer portrætter af de fire fotografer...”
"’Verden er uskarp’ giver bare lyst til mere.”
(bag betalingsmur)
Læs Anmeldelsen
Berlingske Tidende: **** Ann Lind Andersen / 5/10-22
"Fire danske fotografer ændrede fotografiets historie. Nu fortæller ny film deres historie”.
(bag betalingsmur)
Læs Anmeldelsen
Soundvenue: **** - Freja Dam / 28/9-22
"I alle henseender er filmens hovedpersoner umådeligt inspirerende."
"Det er en fornøjelse at lære kvinderne at kende, og for en gangs skyld ønsker man, at filmen på beskedne en time og et kvarter ville være længere.
Læs Anmeldelsen